سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در حوزه اقلیم شمال عراق به رغم روابط خوبی که با این منطقه داریم متاسفانه در این سال‌ها از سوی این جغرافیا تهدیدات عینی متوجه شهروندان ایران بوده است و طبیعی است که ایران نمی‌تواند نسبت به تامین امنیت ملی خود بی تفاوت باشد و این مساله برای دولت و نیروهای مسلح ما خط قرمز است.
کد خبر: ۱۴۴۲۰۶۶

ایران نمی‌تواند نسبت به تامین امنیت ملی خود بی‌تفاوت باشد

به گزارش جام‌جم‌آنلاین، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص صد و هشتمین روز تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه، اظهارداشت: حجم گسترده کشتار مردم فلسطین که بر اساس آمار منتشر شده حدود ۲۵ هزار شهید هستند، نشان میدهد که چه میزان وحشی گری در این رژیم وجود دارد.

وی با بیان اینکه در میان این شهدا خیل عظیمی کودکان و زنان هستند، گفت: تعداد زیادی از منازل مسکونی، مساجد، زیرساخت‌های غزه در این مدت زمانی نابود شده است و بر اساس آمار در هر ساعت ۴۳ بمب در غزه فرود می آید.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: امیدواریم مجامع بین المللی از جمله دیوان کیفری بین المللی و دیوان بین المللی دادگستری جنایتکاران اسرائیلی را به سزای اعمالشان برسانند.

کنعانی در خصوص اقدام نظامی اخیر ایران در اقلیم شمال عراق بیان کرد: روابط ایران و عراق قوی، مستحکم و دارای همکاری‌های همه جانبه است. در حوزه اقلیم شمال عراق هم به رغم روابط خوبی که با این منطقه داریم متاسفانه در این سال‌ها از سوی این جغرافیا تهدیدات عینی متوجه شهروندان ایران بوده است و طبیعی است که ایران نمی‌تواند نسبت به تامین امنیت ملی خود بی تفاوت باشد و این مساله برای دولت و نیروهای مسلح ما خط قرمز است.

وی ادامه داد: ایران بزرگترین مدافع حاکمیت ملی، ثبات و امنیت عراق و حامی وحدت سرزمینی این کشور است‌. تعهد ما نسبت به حاکمیت ملی و سرزمینی عراق ثابت شده است و این صداقت را در سال‌های متمادی به ملت و دولت عراق اثبات کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: اقدام ایران نسبت به مقر امنیتی اسرائیل در اربیل اقدامی در راستای برخورد با متجاوزین به امنیت ملی ایران بوده و نه اقدامی علیه عراق و امنیت و حاکمیت آن، ایران بارها هشدارهای لازم را به مقامات عراق داده و گفتیم که تامین امنیت ملی ایران خط قرمز ما هست.

کنعانی گفت: برگزاری نشست و تجمیع برخی گروه‌های ترویستی در جهت اقدام علیه امنیت ملی ایران در منطقه اقلیم شمال عراق قابل تحمل نیست. ما همواره‌ نسبت به امنیت دولت و ملت عراق و هماهنگی و همکاری با ارتش این کشور برای تامین امنیت عراق تاکید داریم.

وی افزود: در این راستا باید گفت که تاکید ما بر اجرای کامل توافق امنیتی میان دو کشور برای تامین امنیت ملی ایران و عراق است.

جزئیات حمله پیشگیرانه ایران به گروه تروریستی جیش الظلم

وی در خصوص اقدام نظامی اخیر ایران علیه یک گروه تروریستی در پاکستان نیز گفت:حمله به پایگاه‌های تروریستی جیش الظلم در منطقه کوه سبز پاکستان ناشی از ضرورتی آنی برای مقابله با تروریست‌های آماده عملیات بود و شاید آنها فقط حدود نیم ساعت در مرز مشترک فاصله داشتند و آماده حمله تروریستی به مرز ایران و پایگاه‌های کشورمان و چه بسا شهروندان ما بودند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: مبارزه با گروه‌های ترویستی و تامین امنیت در دو سوی مرزها یکی از دستورکارهای مشترک نیروهای نظامی و امنیتی ایران و پاکستان است. رابطه ایران و پاکستان رابطه مستحکمی است و اقدام علیه یک گروه تروریستی که سوابق متعدد عملیات‌های ترویستی را دارد نشان از اهمیت به امنیت ملی دارد.

کنعانی گفت: تاکید می‌کنم که روابط ایران و پاکستان روابطی مستحکم و برادرانه است و دو طرف بر روابط دوستانه میان خود تاکید دارند. تروریسم تهدید مشترک دو طرف است و تهران و اسلام آباد بر مبارزه با آن تاکید دارند و اقدام اخیر نیز نمی‌تواند خللی در روابط دو کشور ایجاد کند.

وی گفت: ایران و پاکستان اجازه دخالت و سوتفاهم از این مساله را به هیچ طرفی را نخواهند داد.

هیچ گونه اقدامی را علیه ایران بی پاسخ نخواهیم گذاشت

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص  دیدار اخیر مورا و باقری گفت: گفتگوهایی بین آقای باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و انریکه مورا در ژنو صورت گرفت و آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها بررسی شد و این گفت‌وگوها و تماس‌ها میان دو طرف همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

وی در خصوص اقدامات نظامی ایران به برخی مواضع تروریستی در منطقه گفت: این اقدامات پیامی واضح برای کسانی بود که باید آن را دریافت می‌کردند، ایران نسبت به امنیت ملی و امنیت شهروندان خود حساس است و در عین حال بر روابط دوستانه و عمل به توافقات و تفاهمات دو جانبه با همسایگان به منطور تامین امنیت منطقه تاکید دارد و به دنبال توسعه روابط متقابل با کشورهای همسایه است. کنعانی بیان کرد: اقدامات اسرائیل در ضدیت با ایران را هم بی پاسخ نخواهیم گذاشت. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص روابط میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم تاکید کرد: همکاری‌های دو طرف ادامه دارد و این همکاری‌ها در چارجوب روابط ایران و آژانس ادامه پیدا خواهد کرد و هر زمان نیاز باشد انجام سفرهای میان دو طرف هم می‌تواند موضوعیت داشته باشد. 

وی در خصوص اظهارات تهدید آمیز اخیر برخی مقامات رژیم صهیونیستی علیه ایران بیان کرد: این تهدیدات و اظهارات بی اساس ماهیت متجاوزانه رژیم صهیونیستی را نشان میدهد و بیانگر سطح تهدیدی است که این رژیم‌ برای امنیت منطقه‌ای و بین المللی دارد و این که این رژیم‌ همواره‌ در پی توسعه بی‌ثباتی و ناامنی در سطح منطقه و جهان است. این قبیل اظهارات از نظر ما پوچ است و البته هیچ گونه اقدامی را علیه ایران بی پاسخ نخواهیم گذاشت.

کنعانی بیان داشت: باید شورای امینت سازمان ملل متحد نسبت به این قبیل اظهارات رژیم صهیونیستی توجه کند و اقدامات لازم حقوقی نسبت به این دست تهدیدات را داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص رزمایش اخیر ناتو اظهارداشت: اقدامات نظامی و مانورهایی از این دست و تلاش برای گسترش حضور ناتو در منطقه را کمک کننده به صلح، ثبات و امنیت در منطقه نمی‌دانیم و حوزه فعالیت‌های ناتو نه تنها هیچ صلح و ثباتی را برای مردم منطقه نداشته و بلکه دامن زننده به ناامنی و جنگ و کشتار بوده است. تحرکات ناتو خوشایند ملت‌ها و دولت‌های منطقه نیست و همکاری با این سازوکار نظامی کمک کننده به امنیت منطقه نیست.

تماس‌های مستمر عراق و ایران

وی در خصوص روابط میان ایران و عراق گفت: روابط ما با عراق قوی و مستحکم است و مشورت‌ها و تماس‌های ما با طرف عراقی مستمر و روزانه است. اظهارات مقامات عراقی را شنیدیم و مواضع خود را نیز به طرف عراقی ارائه کردیم. روابط با عراق در چارجوب مناسبات خوب دو طرف پیش خواهد رفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در خصوص موضوعات امنیتی همانطور که بارها به مقامات بغداد و اربیل اعلام کردیم بر ضرورت اجرای کامل توافقنامه امنیتی دو طرف و تامین دیدگاه‌های ایران و رفع نگرانی ایران تاکید داریم و این می‌تواند با اجرای کامل این توافقنامه به درستی برطرف شود.

تاریخی برای سفر امیرعبدللهیان به پاکستان مشخص نشده است

کنعانی گفت: در خصوص پاکستان گفتگوی خوب تلفنی وزرای امور خارجه دو طرف را داشتیم و وزیر خارجه پاکستان از آقای امیرعبداللهیان دعوت کردند ولی تاریخی برای سفر وزیر خارجه تعیین نشده است.

پیشرفت در روابط تهران-قاهره

وی در خصوص برخی اخبار منتشر شده در خصوص سفر امیرعبداللهیان به مصر نیز گفت: ما شرایط خوبی داریم و پیشرفت خوبی در روابط داشتیم. رایزنی‌ها مثبت است و دیدارهای گذشته مقامات هم گویای فضای مثبت جدید است. بر مبنای دستور دو رئیس جمهور، گفتگوهای حضوری و تلفنی، نقشه راه برای ادامه مذاکرات میان دو کشور و حل و فصل اختلافات تعریف شده و مقامات بر ادامه گفتگوها برای برداشتن گام جدید تاکید دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ما خوشبین هستیم که پیش خواهیم رفت. ما موضوعات دوجانبه‌ای برای گفتگو داریم. همچنین موضوع فلسطین مورد گفتگوی مقامات دو کشور بوده است. نهادهای انسان‌دوستانه از جمله هلال احمر ایران با مصر ارتباط مستمری دارند.

کنعانی تصریح کرد: ما تلاش‌های خودمان را بر اساس توافق دو رئیس جمهور ادامه خواهیم داد. سخنگوی وزارت خارجه راجع به برنامه ریزی سفر امیرعبداللهیان به این کشور که رسانه‌های عربی اعلام کرده اند گفت در این خصوص چیزی را نمی‌توانم تایید کنم.

عربستان واسطه جدید بین ایران و آمریکا

کنعانی در خصوص ادعای رسانه‌ها در خصوص پیام رسانی عربستان بین ایران و آمریکا نیز بیان داشت: اینکه سعودی قرار است نقشی ایفا کند من این خبر را تایید نمی‌کنم، اما آمریکایی‌ها مسیرهایی را برای ارسال پیام استفاده می‌کنند. روابط ایران و عربستان خوب و رو به پیشرفت است. اهتمام جدی برای توسعه همکاری‌ها وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص ادعای بازداشت یک تبعه ایرانی توسط نیروهای اقلیم شمال عراق گفت: در این ارتباط اطلاعی ندارم.

وی در خصوص احضار سفیر ایران در هلند نیز بیان داشت: ما تاکنون اطلاع تایید شده‌ای که تبعه‌ای از هلند در خصوص عملیات ایران در اربیل جانش را از دست داده باشد دریافت نکردیم.

حمایت سیاسی ایران از اقدام آفریقای جنوبی

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص حمایت‌های حقوقی و دیپلماتیک ایران از شکایت آفریقای جنوبی در دیوان بین المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی، گفت: از اقدام خوب، مسؤولانه، شرافتمندانه و شجاعانه دولت آفریقای جنوبی در شکایت علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین المللی دادگستری حمایت کردیم و مواضع سیاسی حمایتی خود را از آفریقای جنوبی اعلام کردیم.

وی ادامه داد: متاسفانه رژیم صهیونیستی علاوه بر جنایاتی که در طول هفتاد و پنج سال گذشته علیه ملت فلسطین مرتکب شده است، در طول ۱۰۸ روز اخیر مرتکب جنایات علیه بشریت، جنایت جنگی، تجاوز و نسل کشی علیه مردم غزه شده است که از نظر قوانین و مقررات بین‌المللی بسیار نگران کننده قلمداد شده است.

کنعانی بیان کرد: ما از هفت اکتبر به ضرروت توسل به کنوانسنیون‌های بین‌المللی تاکید کردیم و درخواست کردیم که کشورهای مختلف از این ظرفیت استفاده کنند. همچنین در خصوص استفاده از ظرفیت‌های دیوان بین المللی کیفری نیز به کشورهای مختلف تاکید کردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: علاوه بر این، وزیر امور خارجه کشورمان نامه‌ای را به رئیس و دادستان دیوان کیفری بین المللی ارسال کرد. ما حمایت‌های سیاسی خود را از آفریقای جنوبی اعلم کردیم و باتوجه به نوع نگاه ما به رژیم صهیونیستی که هیچ گاه این رژیم را مورد شناسایی قرار نداده و نخواهیم داد، در چارجوب این دیدگاه حمایت‌های سیاسی و حقوقی خود را از ملت فلسطین در قالب همکاری‌های منطقه‌ای و البته استفاده از ظرفیت‌های بین المللی ادامه خواهیم داد.

ایران در نقشه شومی که رژیم صهیونیستی طراحی کرده بازی نخواهد کرد

کنعانی در خصوص اقدام تروریستی اخیر رژیم صهیونیستی در سوریه علیه برخی مستشاران نظامی ایران گفت: شهدای اخیر ایرانی که در سوریه و توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند در چارچوب ماموریت مستشاری و در پاسخ به دعوت و درخواست دولت سوریه در آن کشور حضور داشتند و برای مقابله با تروریسم در این سال‌ها اقدامات زیادی را انجام دادند.

وی گفت: اینکه رژیم صهیونیستی از این اقدامات به دنبال چه هست، قدر مسلم برای برون رفت از بحران خودساخته و باتلاقی است که در غزه گرفتار شده و مرتبا به دنبال ایجاد تنش، درگیری و جنگ در منطقه است. ایران در نقشه شومی که رژیم صهیونیستی طراحی کرده بازی نخواهد کرد.

کنعانی افزود: ما در پاسخ دهی به اقداماتی که رژیم صهیونیستی علیه اهداف ایران انجام می‌دهد دست بسته نخواهیم بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مواضع ایران در قبال آینده فلسطین گفت: موضع روشنی در خصوص بحران فلسطین داریم و بارها گفتیم که بحران فعلی نتیجه اشغال سرزمین ملتی توسط یک رژیم اشغالگر است. حق تعیین سرنوشت را باید به مردم و صاحبان اصلی سرزمین فلسطین بدهیم و باید در یک راهکار مردم سالارانه و رفراندوم نتیجه را ببینیم. 

وی ادامه داد: کسانی که از راهکار دو دولتی حمایت می‌کنند ببینند که یک طرف این مساله که رژیم صهیونیستی است به صراحت گفته که اجازه تشکیل دولتی به عنوان فلسطین را نخواهیم داد. آنها که راهکارهای به اصطلاح صلح را مطرح می‌کنند ببینند که عملا حق یک طرف به نفع طرف دیگری نادیده گرفته شده و مشخص شده که این راهکار محقق نمی‌شود و ایران در این زمینه راهکار منطقی و دموکراتیک خود را مطرح کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها